zaterdag 14 juni 2014

Van FOEFELARE en imperfecte steken....




Zodra ik LMV 3 in handen had, 
wist ik al met zekerheid dat de allyjumpsuit vanonder mijn machine zou rollen.

Het ging niet van een leien dakje moet ik zeggen....
....de knopenpat blijft tot op heden een groot raadsel voor mij
( vermoeidheid en gebrek aan echte vakkennis zeker?)
Ik deed van FOEFELARE....maar 't is niet zoals het hoort, jammer!
Tweede obstakel....
MIJN NAAIMACHINE!!!
..ze moet duidelijk binnen voor onderhoud,
vreemde geluiden en vreemde ongelijke steken...
( voorlopig kan er dus niet meer genaaid worden!)
:(

Maar ach, het betrof hier toch een testmodelleke....
....dus we naaiden ijverig en met imperfecte steken verder.
Ik maakte een 116 en die valt nog wat te ruim...
...mijn volgende
 ( ja, die komt er nog wel....kan iemand mij die knopenpat eens voordoen?)
....zal dus een maatje kleiner zijn!




Op model
( pleegtoertje 1)





Testversie....dus kamsnappen die handel!







Er lag een mooi bijpassend stofje in mijn kast te blinken
letterlijk BLINKEN...want er zit een zilveren draad in verweven!
Het erg goedkope katoentje ( met iets synthetisch in)  kocht ik voor €3,00/meter in Maastricht,
een ideaal teststofke dus...waar ik wel enkele metertjes van kocht.
(...maar nu al spijt van heb dat ik niet de ganse rol meenam!)
;)

Het modelletje is zelf getekend
.....en ook nog voor verbetering vatbaar...







Het idee van een rits in de schoudernaad...
....zag ik in de laatste Knippie ( juni-juli '14)








Bloemenstofje.....vriendelijke inwijkeling 
Orange-roze met zilverdraad...Maastricht 
Sandaaltjes H&M

51 opmerkingen:

  1. Oh tof gedaan die rits! en dat stofje... tja... dat komt wel vaker voor zeker dat je de hele rol wel wilt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig ik postte net dit:
    http://me-timebyseija.blogspot.be/2014/06/het-februari-foefelare-kleed.html

    Blijkbaar deden we allebei een beetje aan foefelare.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gewoon! Haalde je het stof op de markt of ligt er nog een winkeltje dat ik (nog) niet ken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon op de markt!
      De kraam naast die man met al zijn voorgeknipte lappen van €6,09-€7,50.
      Daar ligt een stapel stoffen aan €3,00/meter......ik viste er ook een simpel doch mooi gestreept tricootje uit!
      :)

      Verwijderen
    2. Wat is de wereld toch klein! Ik weet welke je bedoelt! Heb er tweetal weken geleden blauwe tricot bij gekocht en spijt dat ik de paarse en grasgroene niet ook heb meegebracht natuurlijk... story of my life!

      Verwijderen
    3. Misschien stonden we wel naast elkaar...want ik stond daar ook twee weken geleden!
      :)

      Verwijderen
  4. Volgens mij is je knopenpat te breed. Ik rommelde er ook even mee, vond het niet geweldig uitgelegd. Het is dat ik het al eens maakte in de jumprope dress van oliver + s die is in Engels maar zoveel beter uitgelegd!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze is zeker en vast te breed....het gevolg van mijn FOEFELARE!
      Ik gaf deel E een beleg om het toch iets of wat schoon uit te laten komen...waardoor die natuurlijk veel breder uitvalt dan het beoogde model!
      ;)

      Verwijderen
    2. Ach, als het er mét foefelen nog steeds heel mooi uitziet zeg ik: foefelen maar!

      Verwijderen
  5. Ik vind het niet zo'n gefoefel, die kamsnaps zijn toch tof? Heb gezien dat ze ze nu ook hartjesvorm hebben, hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vind de maat ok hoor... moet zo wat ruim zitten heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aanvankelijk was die echt veel te groot....heb de ( niet voorgewassen, foei!) jumpsuit dat even warm gewassen en in de droogkast gezwierd en daarna was het beter...alleen aan de hals valt die mij nog wat te ruim...;)

      Verwijderen
  7. Of het valt goed mee, of je bent een krack in getruceerde foto's!
    En ook nog blij om jullie mooie verhaal te lezen in de vorige post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou niet eens weten hoe ik een foto moet truceren, heb daar ' jammer genoeg' geen kaas van gegeten!
      :)

      Verwijderen
  8. Knap! :-) Voorlopig niet naaien??? Zal ik morgen een machientje brengen? Ik heb het pas vrijdagavond terug nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kei lief!
      Ik overweeg ( echt, serieus) om mij een tweede machientje aan te schaffen ( Brother innovis 15)...daar kunnen de kinderen dan ook mee werken...en ik heb ineens een vervangmachine!
      :)

      Verwijderen
    2. Awel ik breng er eentje, kan je die innovis 15 meteen eens goed uittesten! :-) Morgen na de workshop (denk tegen een uur of 2) passeer ik! :-)

      Verwijderen
  9. Dat stofje maakt dan meteen alle mogelijke foefelare goed! Niet dat ik daar iets van zie, maar kom ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig setje. Leuk detail die rits op de schouder. Als het testmodel al zo mooi is, dan wordt het volgende exemplaar helemaal super. Ik zou de jumpsuit gewoon in deze maat houden, want die mag wat ruimer vallen.

    Uitleg over knoopsgat maken: kijk eens hier: http://sewnaturalblog.blogspot.nl/2014/01/techniek-knoopsgaten-maken.html. Misschien helpt dat je.

    Succes met de volgende jumpsuit, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil u met plezier eens komen redden van het gefoefel ;) Al vind ik het nu al prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben alvast gek op die trui dus als dat patroon op de markt komt, zet ik me al op de lijst om het te kopen. Knap werk! Liefs alice

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig!
    En als het bij jou al niet vanzelf gaat, dan weet ik dat ik aan dit projectje zeker nog niet moet beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super leuk!
    Volgens mij heb je aan u knopenpad geen naadwaarde gebruikt...
    als je de voorkant aan de stofvouw legt dan moet je het andere niet wegknippen, dan gewoon op de vouw in 2 knippen. Geeft je veel meer ruimte om te kunnen foefelareren :-)
    Kweet niet of dat helpt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kweet niet of dit juist is hoor maar werkte bij degene die ik maakte. :-) ma ik ben ook de een foefelarepersoo:-)

      Verwijderen
    2. Het probleem zat em in een hoekje.....hoe en waar vast stikken van dat hoekje......de rest kwam precies niet uit dus ik tekende dan maar een extra beleg bij een van de delen van de knopenpat zodat ik die breder kon maken.....

      Maar ondertussen kreeg ik al een fantastische uitleg van een fantastische madam.......dus zodra mijn machientje terug naar behoren werkt vlieg ik er nog eens in voor een tweede exemplaar!
      :)

      Verwijderen
    3. kan kloppen van de naadwaarde, maar in de beschrijving staat er net dat er aan stukken E en F o cm naadwaarde moet worden voorzien ... en net die ene cm kom je tekort om het onderaan te laten kloppen :-)

      Verwijderen
    4. Ik kwam niets tekort onderaan....de breedte klopte niet bij mij...maar nu weet ik wel wat ik verkeerd deed...dus volgende keer, goede keer!

      Verwijderen
    5. Zou je het zien zitten om de fantastische uitleg te delen? Ik zit nL. ook vast (en ben nog maar begonnen :) ).

      Verwijderen
    6. Nele van ' spiegel aan de wand' maakte er een handige fototutorial van.....zie enkele reacties na deze!

      Verwijderen
  15. Heel mooi foefelare jumpsuit! Ondanks dat is het heel prachtig geworden. Als de volgende zonder foefelen gaat dan ben ik super benieuwd naar dat resultaat want dat kan dan alleen maar heel bijzonder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zoek al kweetniethoelang een stofje met iets glitter in voor de tienerdochters in huis ... Moet ik echt naar Maastricht :), welke dag en waar is het daar trouwens markt??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke vrijdag op het marktplein ( Mosae Forum).....ik kocht er ook enkele tricots met zilverdraad in !

      Verwijderen
  17. Ik ben ook 2 weken geleden naar de markt in Maastricht geweest maar heb niet veel gekocht want ik was aan de late kant.Mooie jumpsuit ook met de kamsnaps!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi gefoefeld! Heb je ambitie om een sunny pants te maken uit LMV? Ik maakte hem, maar veels te breed aan m'n achterwerk. En gij zijt ook een smalle, dus gij kunt dat misschien wegfoefelen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog erg veel naai-ambities, en die sunnypants horen daar zeker ook bij.....maa mijn machientje verlangd naar een onderhoud, dus ik moet m'n ambities even in de kast laten liggen!
      ;)

      Verwijderen
    2. Allee,al binnen voor onderhoud?Gij heb toch maar net een nieuwe?

      Verwijderen
  19. Qua maat vind ik het ook niet overdreven hoor, een jumpsuit mag best wat ruim zitten. Voor de polosluiting heb ik foto's: https://www.flickr.com/photos/nelesnaaisels/sets/72157629806793497/. En dat lijkt ook heel hard op een mouwsplit, dus daar kan je anders ook eens naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zottjes leuke stof die van de markt! Ziet er heel erg F&G uit! En die knopenpad van die ally ziet er wel goed uit! Ik ga die ook es maken, i keep you posted :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toch een schoneke geworden ondanks het gefoefel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel stijlvol!
    Ik denk dat mijn machine ook eens op onderhoud moet, maar ik stel dat altijd maar uit omdat ik schrik heb dat het lang weg zal zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi, een vraagje ... ik heb ook de Ally jumpsuit gemaakt :
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203922405123577&set=a.10203922402203504.1073741830.1325222943&type=1

    zou je dat bovenstukje ook kunnen anders maken? (ik heb nogal gevloekt op dat polopat :) ). Ik zou het willen maken zoals die A jurkjes, maar knoopjes aan de schoudernaden ... Wat denken jullie?
    de jumpsuit is nl. te groot (Ik maakte 104 voor mijn meisje van 3, ze zwemt er in)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte een 98 voor mijn 3-jarige en die valt ook nog wat te ruim!
      ( zie blogbericht ' in NAAIMODUS dankzij Anne Kurris!')
      ...daar koos ik ook voor een ander bovenstukje, kwestie van het zelf aan- en uittrekken door een driejarige te vergemakkelijken!

      Knoopjes aan de schoudernaden kan zeker ook, maar mss ook niet zo praktisch bij plasmomenten?
      :)

      Verwijderen
  24. Geweldige jumpsuit! Ik heb t patroon inmiddels online gevonden, maar zie dat het vanaf maat 92 is. Heeft iemand een tip voor een kleinere? Ik wil zo graag een kleintje maken voor mijn dochter, maat 80 denk ik. Helemaal gezien het feit dat hij groot valt, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen