donderdag 27 februari 2014

GORDIJN+ LAKEN+KANTEN LAPJES =......




Griet van de blog EMMA EN MONA postte onlangs deze leuke blogpost.
...en 1 van mijn pleegtoertjes keek toevallig mee 
terwijl ik dat prachtige maaksel aan't bewonderen was met veel aaaah's en oooooh's!!!

Het sloeg precies ook aan bij haar want ze verzocht me vriendelijk om 
voor haar ook zoiets te maken!

Nu beschik ik best over een grote voorraad stofjes,
maar hetzelfde als dat van Mona's jasje had ik niet liggen...
...zelfs niets gelijkaardigs!

Tussen mijn kringloopstofkes vond ik wel een geel gordijntje met jasjes-potentieel...
...ik zocht een bijpassend ( kringlooplakentje) stofje voor de voering
...en grabbelde twee kanten lapjes ( ook kringloop) uit mijn kanten lapjes en - kraagjes doos
( rara...waar ga ik die voor gebruiken?)





Van al die stofjes maakte ik een kort jasje...

Ik gebruikte het basispatroon van de Jackie,
maar kortte deze een flink stuk in.
Ook werden de voorpanden uit 1 geheel geknipt 
omdat ik opgenaaide zakken wenste....

Toen het jasje ( de eerste keer) helemaal af was...
...kwam ik tot de constatatie dat de knopenpat niet mooi combineerde
met de nogal groot uitgevallen zakken....
( er was geen symmetrie meer)

Er werd dus een groot gedeelte terug losgetornd ....
...en een deelbare rits gehaald en ingezet!



  

Ook het rugpand kreeg een andere ' indeling'
Een schouderpas.......
....en een stolplooi in het onderste pand om wat extra breedte te creëeren 






Ook in de voering van het rugpand werd een plooi voorzien....






Er werd aan het kanten lapje niets geknipt,
enkel maar geplooid en gestikt.
Een bijpassend knoopje uit mijn voorraad als extraatje....
Voilà...een rap-klaar-zakje!
:)



 



Op model.
(De mouwen werden voor deze foto twee maal omgeslagen)









Ik werkte de binnenkant niet af zoals de Jackie...
.....maar eerder zoals de James.
Omdat ik in plaats van knopen een rits gebruikte,
....kwam er wel wat extra denkwerk aan te pas om dat netjes af te werken.









Stofjes...kringloopwinkel
Knoopjes uit eigen voorraad
Deelbare rits van Veritas

38 opmerkingen:

  1. Dedju, ik heb die stof vastgehad bij Opnieuw&co , getwijfeld en teruggelegd. Vooral laten liggen omdat ze zoveel plaats zou innemen in de stofjeskast. Allez, goed dat uw toertje er wel bij vaart!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht deze lap vorige week al....en vond vandaag een tweede exemplaar.....JEUJ!
      :)

      Verwijderen
  2. Ha! Ik heb een kleine 2 weken geleden ook zo'n gordijn gekocht om een vest of jasje mee te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag me eigenlijk wel af wat de vorige eigenaars er van vinden dat hun afgedankte gordijnen aan de lijvekes van onze kinderen gaan hangen!
      0;)

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ze er heel blij van zouden worden. Die stof is echt prachtig voor een jasje! Heel mooi gemaakt, ook met die zakjes en de rits. Weer helemaal af!

      Verwijderen
  3. Straf en heel mooi! Stiekem jaloers op jouw creativiteit :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Wat een idee; zakken van kanten kleedjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe verzin je het! Zoooooo mooi!!!
    Ben er gek op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooh! Zo'n kringloop-schatten kom ik zelden tegen zenne!!! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt in elk geval héééél goed nagedacht... keischoon jô!!! Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. amai da's kei schoon! wat ge toch niet kunt doen met een gordijn he :) ook wel super dat je zo handig bent in het aanpassen van patronen, dat loopt bij mij meestal verkeerd af

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waauw seg, zo mooi! Ik ben jaloers op jouw inzicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amaai! ben onder de indruk! Die zakjes zijn ook geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, wat een gave stijl. Heel mooi gedaan. En het jasje wordt alleen maar leuker als je weet dat de stofjes hergebruikt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooie, mooie, waar jij niet allen op komt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weeral zo schoon gedaan!

    Ik wou je iets vragen ivm de planet bento luch boxes maar vind nergens een gewoon mailadres. Dan maar via deze weg... Ik sta op punt om zo'n lunchboxes te bestellen maar ben je er eigenlijk tevreden over? Als je fruit zoals kiwi of ananas ofzo erin meegeeft, loopt dat sap dan niet over naar de andere vakjes??? Groetjes annelies (je ma me antwoorden op mijn gewoonmailadres als je even tijd hebt: annelies78 apenstaartje yahoo.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan ze alleen maar bestellen via www.planetbox.com...
      We zijn er zeer tevreden van....heel erg sappig fruit zou ik er toch niet in meegeven tenzij je er zo'n apart potje tegen lekkage bijbesteld.
      Maar een doorgesneden kiwi of ananas ( geen te sappige uiteraard!) zouden geen probleem mogen zijn hoor ( hier lukte het alvast!)

      Verwijderen
  14. Oooooh, ik ben jaloers op je ogen...als ik gordijnstof zie...dan zie ik alleen een gordijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ge een schoon en goedkoop stofke ziet....dan moogt ge nooit twijfelen....kopen!!!

      Vroeg of laat ziet ge d'r iets anders in en dan...BAM, een originele EN goedkope creatie!
      :)

      Verwijderen
  15. Weeral zo geweldig schoon. En die zakjes, hoe verzin je het!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fantastisch (zoals altijd)! Ik moet dringend eens mijn ogen leren opentrekken in de kringwinkel want ik loop altijd voorbij zulke schatten...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Snoezig en stoer gelijk door de broek die ze er bij draagt. Helemaal top!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amai echt! Ik weet niet wat te zeggen, zo schoooooooon! x

    BeantwoordenVerwijderen