donderdag 28 mei 2015

SIMPEL en GOEDKOOP!




Wanneer mijn pleegtoertjes zelf hun outfit uit de kast mogen nemen,
kiezen ze tegenwoordig steeds vaker voor sobere (vaak donkere) outfits....
...of bling-bling.
Een beetje de oudere zussen nadoen denk ik!
;)


De zwarte A'Nana -stof van Aimecommemarie
past wel in hun 'nieuwe stijl' volgens mij....
....dus zette ik tijdens het ge(s)tikte-wijven weekend m'n schaar
 in de 1,5 meter die ik kocht bij Cousette.

Het grootste deel verwerkte ik tot kleedje,
( moet er nog foto's van trekken)
en uit de rest kon nog een simpel rimpelrokje gemaakt worden.






Een tijdje geleden kon ik op een tweedehands-kledingbeurs een gouden vestje scoren
in EXACT hetzelfde goud als de ananassen!
Op dezelfde beurs vond ik ook een simpele blouse van Fred&Ginger
die er wonderwel bij past....








...ook al is deze wit-grijs gestreept.






Het rokje kreeg een effen zwarte onderrok voor extra volume.
Ik maakte deze op dezelfde lengte als de ananas-rok,
en deze is dus ook perfect binnenstebuiten te dragen.
( ideaal voor smossers!)









SIMPEL kan ook mooi zijn!
( en dat het GOEDKOOP is, is mooi meegenomen)
:)

woensdag 27 mei 2015

Harley-hack...the sequel






We deden dus nog eens een Harley-hack.
Dwz...men neme het patroon van de Harley-top uit LMV in maat 34-36
..we fronsen de halslijn tot de gewenste breedte.
Achteraan knippen we een split, 
( deze werk je af met een beleg..)
aan weerszijden van de split fronsen we de stof ook een beetje.

Voor- en achterpand worden aan de schouders gelockt en aaneen genaaid.
Heel de zijkant wordt overlockt,
en daarna gesloten tot aan het punt waar je de armopening wilt.
Armsgaten worden omgezoomd.
( wat heel gemakkelijk is want je stof plooit daar automatisch naar binnen)

Een biezeke aan de halsopening voor de afwerking,
en een smalle elastiek die je aan de binnenzijde gewoon tegen stikt voor het kleedjes-effect.
Omzomen en klaar!
Voila... een jurkje in maat 116

:)





Steek er bijgevolg een leuk kind in!
( wij mama's vinden onze kinderen altijd leuk, dus dat zal geen probleem worden)
:)






Laat ze vervolgens wat poseren op een zonnige dag..






En je hebt weer een leuk naaisel en dito foto's 






Nog eventjes de achterkant showen...






...want ook die is leuk genoeg om getoond te worden





Voila!





Dit soort naaisels vraagt om soepelvallende stof.
Ik gebruikte Challis. 
Enig opzoekwerk leverde me de samenstelling van de stof op...
zijnde...
oorspronkelijk een mix van zijde en wol,
maar tegenwoordig gebruikt men ook kunstzijde.
( weeral iets bijgeleerd se!)
Deze stof is superzacht en koel tegen de huid,
ideaal dus voor warme dagen!


Deze beautie draagt de naam 'Blue Dripping Stripes Rayon Challis Fabric'
( Rayon wijst op kunstzijde)
....en werd gekocht bij Girl Charlee




dinsdag 26 mei 2015

Eens iets voor mezelf....




...althans, dat was de bedoeling toch!

Op het ge(s)tikte wijvenweekend maakte Laura voor zichzelf 
de Harley-top uit LMV.
Hm, dat leek me nu eens het perfecte eerste 'draagbare' projectje voor mezelf se!
( ik maakte lang geleden nog al eens iets voor mezelf, maar droeg het nooit)

Laura en ik schelen nogal wat centimeters in lengte,
maar in de breedte zijn we eerder gelijkaardig....
...dus ik mocht zomaar haar geknipte patroon gebruiken.
:)


Probleem, ik had geen tricot bij op't weekend
dus ik besloot het in een ander stofje te maken en een split achteraan de hals te voorzien
zodat m'n hoofd tenminste door de halsopening zou geraken.

U raadt het al zeker?
Het was te klein!!!
( niet in het minste door de stofkeuze uiteraard)


Zonde van de geknipte stof dacht ik zo,
dus deed ik wat aan freestyle plooien...
...en een elastiekje in de taille deed de rest!
De Harley-tp werd een kinderkleedje
:)





Het moest allemaal wat snel gaan van mijn ongeduldige zelve...
...het plooi- en stikwerk is dus niet om mee te stoefen.
( laat ons dit een testvesie noemen!)






De elastiek werd er aan de binnenkant ook maar snel op't zicht tegen gestikt...






Mijn geïmproviseerde split kreeg een kamsnapsluiting.






Awel, het staat pleegtoertje 2 wel!
Er gaan zeker nog meer van deze raprap-naaisels gemaakt worden...






En gelukkig heb ik nog een serieuze lap van deze superzachte en soepelvallende stof over
...voor een naaisel voor mezelf!









Stof...Wavey Lattice Navy Blue Tan Peach Skin Fabric ( Girl Charlee)

zaterdag 23 mei 2015

STYLO 04 part 2







....met een beetje uitstel presenteer ik jullie
STYLO 04 part 2



OUTFIT 4

naaisel 8 en 9
De volgende straffe BELGISCHE ontwerper in mijn rijtje is Griet De Smedt.
Samen met Lies Botterman schreef ze het boek 'Stof Voor durf Het Zelvers',
waar ik het volgende naaisel uithaalde
( of toch deels)
Het bovenlijfje van de rechte jurk...
....gecombineerd met een stolplooirokje van eigen hand.
Het stofje heeft zo ontzettend veel verschillende KLEURtjes
... dat het de lijm van m'n ganse mini-collectie werd.
:)


De opmerkzame kijker ziet waarschijnlijk ook wel de tas die Toertje zo nonchalant aan haar schouder heeft hangen.
Ik baseerde mij voor deze beauty op de LILI-tas uit ' De Tas Van Annelies',
NOG zo'n getalenteerde BELGISCHE madam!







We deden nog eens van 'doorlopende print'




...en Toertje deed extra haar best om zo schattig en ZOET mogelijk te poseren!







OUTFIT 5 

naaisel 10 
Een fijne samenwerking tussen de reeds eerder getoonde Cisse van Zonen09
en een mouwloos FRUITIG shirt uit Ottobre.




Ook Pateeke deed erg zijn best om mooi te poseren,
een echt natuurtalent!







OUTFIT 6

naaisel 11 en 12
Nog twee naaisels uit het fantastische SVDHZ 1
De top met ronde kraag en een plooirokje.
Je ziet het niet zo goed op de foto, maar het rokje is GOUD!





Plastic visjes een kusje laten geven vergt duidelijk opperste concentratie 




Aan de achterzijde van het topje liep iets mis 
( teveel gefronst)
...maar ik vond het effect leuk genoeg om het zo te laten.
:)




Schoon stel nietwaar?





OUTFIT 7

naaisel 13 en 14
Voor deze outfit combineerde ik nog eens het TOPduo  Cisse en Theo van het BELGISCHE Zonen09
De Cisse werd iets langer gemaakt dan het patroon voorziet 
en kreeg twee opgestikte knielappen,
kwestie van het toch weer een beetje 'anders' te maken.
Het mouwloze t-shirt van Ottobre mocht ook nog eens aanrukken om het anders blote bastje van Pateeke te bedekken.




Ook voor deze SNOEPERIG roze Theo gebruikte ik de zelfkant van de stof als detail aan de knopenpat,
dat maakt het allemaal net iets KLEURIGer










OUTFIT 8
( en tevens de laatste)

naaisel 15
Ook toertje kreeg een stukje van de SNOEPERIG roze olifanten-stof toebedeeld
in de vorm van mijn geliefde SVDHZ-kleedje.
Het leek me de perfecte afsluiter van dit leuke project!





Een roze kleedje met een hoog zwiergehalte
waar het hart van mijn 3,5-jarige sneller van gaat slaan.
( waarschijnlijk wel van menig ander meisje ook!)




Noem mij gerust een beetje gek...
...maar ik ben echt stapelverliefd op deze roze olifanten!
;)





Bij zo'n SNOEPERIG kleedje horen natuurlijk massa's snoepjes.
Die werden tijdens de fotoshoot dan ook kwistig uitgestrooid...





...en weer opgeraapt




....en verzameld




Aangezien zo'n klusje sneller gaat als je het met z'n tweeën doet...







DIKKE zoen van Toertje voor alle hulp...




En nog een laatste leuke foto aan jullie om mijn
KLEURIG
SNOEPERIG
ZOET
FRUITIG
 STYLO 04-verhaal af te sluiten





Voor meer informatie over de patronen, gebruikte stoffen en accessoires
verwijs ik jullie graag door naar STYLO-magazine zelf.
Ga daar zeker eens een kijkje nemen...
....er staan straffe madammen in, 
en wie weet geraken jullie wel geïnspireerd!

:)









dinsdag 19 mei 2015

BELGIAN STYL'O





EINDELIJK!!!
Het moment waar ik al eventjes op wacht is nu aangebroken...
STYLO 04 is online!

Voor diegenen die STYLO nog niet kennen....
dit is een GRATIS online i-magazine waar patronen en stoffen in de kijker worden gezet
door bloggers wereldwijd.
Dit om U en anderen te inspireren!

Ook ikzelf werd gevraagd om voor deze editie een contributie te leveren,
en vandaag mag ik dit ook langs deze weg met jullie delen!
:)


Als enige Belgische ( volgens mij toch!) koos ik ervoor om enkele Belgische patroonmakers in de kijker te zetten,
kwestie van ons kleine landje toch een beetje te vertegenwoordigen hé!
Gebrek aan tijd en een strakke deadline maakte dat de keuze beperkt moest blijven,
sorry aan al degenen van wie ik dus geen patroon heb gebruikt...
....ik probeer het zeker goed te maken!


Als thema kregen we ' High Fructose'...
...zelf in te vullen naar eigen smaak en goeddunken.
Bij mij plopten meteen woorden als KLEURIG, FRUITIG, ZOET en SNOEPERIG in mijn hoofd,
en ik heb geprobeerd om deze trefwoorden in één mini-collectie te gieten...

ik presenteer u
TOERTJES&PATEEKES for STYLO



 ( het kledingrek zelf is een samenwerking van Juffra Toertjes&Meneer Pateeke)
Alle foto's werden door deze straffe madam getrokken 





Aangezien ik teveel maakte voor 1 blogpost
( het is niet de bedoeling dat jullie het beu worden uiteraard!)
...ga ik mij vandaag beperken tot de 7 eerste naaisels,
....verdeeld over drie outfits
..... geshowd door 2 modellen


OUTFIT 1

Naaisel nummer 1
Een ZOET en SNOEPERIG retro-jurkje dat de gepaste naam Sundae-dress kreeg.
Het patroon is van het nieuwe Belgische patronen-merk Pixel Patterns,
speciaal uitgetekend voor deze gelegenheid en binnenkort als patroon verkrijgbaar.
( Pixel Patterns staat nog in de startblokken, dus nog even geduld voor de release)





De geschulpte rand is een verwijzing naar de slagroom op een Sundae (ijsje)








Achteraan een opgenaaide rits als extra kleuraccent...





Zoetjes he?
Bijna zo ZOET als de Jelly-Beans waar Toertje heel de tijd verlekkerd naar zat te lonken!
( en waar er af en toe eentje van in haar mond verdween)






Naaisel nummer 2
Een bijpassende SNOEPERIGE 'sixties' regenjas.
Ook voor dit patroon werden al mijn wensen speciaal voor de gelegenheid uitgetekend 
door de enorm getalenteerde vrouw achter Pixel Patterns.

De gebruikte pvc is veel stugger dan gewone jassen-stof
en dit vergt dus een andere manier van ineenzetten.
Aangezien er ook geen zichtbare naden mochten zijn...
( dat heb je natuurlijk als je doorzichtige stof gebruikt!)
.... vereiste het ook wat extra denk- en puzzelwerk om dit mooi af te werken.
PVC naait verrassend goed,
zelfs als je per ongeluk je Microtex-naald gebruikt ;)
Doordat je geen voering nodig hebt, zit het ook redelijk snel in elkaar.





De horizontale strepen op voorpand en mouwen voegde ik zelf toe,
en zijn gewoon opgestikte dubbelgevouwen stroken biais.
( ook op het achterpand deed ik zo'n folieke, maar daar zijn geen STYLO-foto's van helaas)

Anders dan de foto doet vermoeden zijn er geen twee maar VIER zakken aan deze jas.
De onderste horizontale biais is tevens de ingang van een grote diepe steekzak,
dit geeft aan weerszijden een gigantische verzamelplek voor schatten!
Spulletjes die absoluut droog moeten blijven,
die kunnen dan weer in de kleine opgestikte zakjes bewaard worden.
De jas sluit met kamsnaps, net kleine snoepjes!







OUTFIT 2

Naaisel 3,4 en 5
Voor deze look gebruikte ik hoofdzakelijk 
de patronen van het fantastische Belgische patronen-merk Zonen09
Voor de meesten onder jullie wel bekend!
Deze patronen blinken uit in afwerking en vernuftige details,
ik ben er dan ook trots op dat dit een BELGISCH product is en heel de wereld mag dat weten!






Uiteraard... de Theo!
In een vrolijk FRUITIG ananas-stofje helemaal passend in het thema...






De zelfkant van de stof werd gebruikt om nog een extra KLEURIG detail toe te voegen...
...en als 'subtiele' verwijzing naar de wielrenners-outfits van vroeger,
ook zo'n typisch Belgische aangelegenheid.





De avond vóór de fotoshoot flanste ik nog gauw een mouwloos t-shirtje in elkaar,
de enige keer dat ik 'noodgedwongen' afweek van mijn Belgische plan!
( komt namelijk uit Ottobre)
Ik overwon met dit naaisel ook ineens mijn tricot-vrees, joehoe!
De zus sneed last minute nog een flockske uit op mijn verzoek...
BELGIAN STYL'O
:)




Voor de broek gebruikte ik het Cisse-patroon, 
ook van de hand van de zeer getalenteerde Sharon.
Ik naaide voorheen nog nooit een gulp,
dus detailfoto's laat ik even achterwege..
;) 




Coole gast!





OUTFIT 3


Naaisel 6 en 7
Een lieflijke 'blush' uit het naaiboek 'Homemade Mini Couture'
van de hand van de Belgische ontwerpster Astrid-Fia De Craecker.
En een 'Lotta-rokje' van onze eigenste CompagnieM





Dit is een outfit die voor mij absoluut gecategoriseerd kan worden onder de noemer ZOET
.... zelfs Toertje trok haar allerZOETste snoetje!





De witte kraag kreeg een gouden paspelrandje,
the girl likes bling-bling!
:) 






Achteraan sluit de Blush met kamsnaps die ik voor een speels effect groepeerde per twee,
een idee dat ik trouwens ook uit het boek haalde!






Een FRUITIG Lotta-rokje maakte de outfit in mijn ogen compleet.
Door het zwierige karakter nu al de favoriet van het model in kwestie.






De diepe steekzakken zijn ook nog eens een grote bonus voor mijn zakken-liefhebbende-dochter!
Ook hier werd de zelfkant van de stof gebruikt,
deze keer als lintje in de taille.
En kijk eens naar die knoop...
als dat geen perfecte match is dan weet ik het ook niet meer!!!






Voila, nog één foto als afsluiter van dit lange bericht...
...gewoon omdat ze zo schattig is!






Deel 2 van de outfits hou ik voor een volgende keer,
maar wie al nieuwsgierig is kan uiteraard de volledige fotoreeks bekijken in het magazine zelf!


Voor informatie over de gebruikte patronen/stoffen en attributen van mijzelve en de andere 'contributors' verwijs ik jullie ook graag naar  STYLO 04 


X